Who was Theoderich von Potilkow?
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Die Frage nach dem Ursprung des
Theoderich von (de) Potilkow ist bereits vor dem Jahre 2001 aufgekommen. Wir
(Harlan Pittelkau, Hans Pettelkau und Kurt Pittelkau) finden es wichtig, dies
zu wissen um dieselben Argumente zu besitzen, wie sie schon vor hundert
Jahren gedruckt wurden. Wir wissen nicht, wer und was er war, aber er muss
den Fleming-Brüdern einiges bedeutet haben. Einer dieser Brüder war der
Bischof Heinrich I. von Ermland, der Potentat allen Landes in seiner Diözese
war. Andrew Pittelkau vermutete, dass
Theoderich der Intellektuelle der Gruppe war, eher ein Techniker, denn ein
Soldat oder Priester. Wir wissen, dass er kein Ritter oder Priester des
Ordens oder der Kirche war, in dessen Eigenschaft er zu Ehelosigkeit
verpflichtet gewesen wäre, weil er eine Frau und mindestens zwei Söhne,
Johannes und Tylo, hatte. Wir wissen auch, dass ihm große Ländereien durch
ein Privileg gegeben wurde, wie es üblicherweise den Edlen des Ordens und der
priesterlichen Bruderschaft gegeben wurde, um es besiedeln zu lassen. Dies
war wohl eher eine Aufgabe für eine Führungspersönlichkeit, denn für einen
"Träger von Schild und Lanze". Theoderich kann ebenso gut im Kulmer
Land als auch in Ermland als prussischer "Ureinwohner" geboren
worden sein und ist möglicherweise durch Ordensschwestern großgezogen worden.
Die Flemings von Lübeck hatten einige Verbindungen um sich und ihre Geschäfte
von ihrer Heimatstadt aus über das Kulmer Land nach dem alten Preußen hin
auszudehnen und wurden hierbei wohl durch ihre Heimatkirche unterstützt.
Heinrich Fleming, der Bischof, war vor seiner Wahl zum Bischof Pfarrpriester.
Sicher war er jemand, der sich eher mit den Leuten seines Landes, denn mit
den Priestern und den Anführern des Deutschen Ordens, die den Ordensstaat in
Preußen gegründet hatte, verbunden. Die Wahrscheinlichkeit einer prussischen
Jugend half ihm bei seinem möglicherweise späteren täglichen Amt als
Priester. Man könnte sogar annehmen, dass er in seinem späteren Amt zu seinen
Leuten ein Vater-Sohn-Verhältnis hatte. Eine andere Möglichkeit, dass Theoderich
als Jugendlicher mit den Fleming-Brüdern, die als Ritter nach eigenem Recht
und nicht notwendigerweise als Ritter des deutschen Ordens reisten, ins Land
kam. Kein Ritter reiste damals ohne Tross. Es musste Nahrung beschafft, Holz
gesammelt und ein Lager errichtet, wo man nach der Tagesreise übernachtete.
Wenn Theoderich so mitreiste, kann er an jedem Ort entlang des Weges
aufgenommen worden sein. Er kann nicht ein Sohn eines Flemings gewesen sein,
weil einer seiner Söhne später eine Tochter von Gerhard Fleming heiratete.
War Theoderich ein intellektueller Begleiter der Brüder Fleming oder
möglicherweise jemand, der mit diesen aufwuchs, aber kein Krieger war? Der folgende Artikel enthielt viel
historisch bedeutendes zum Ermland, zu Preußen und den
Pettelkau-Pittelkau-Leuten. Die Argumentation ist gut und man ist geneigt,
ihr zu folgen, aber wir wissen immer noch von woher Theoderich kam und wer
oder was er war. Bis dieses Teil des Puzzles gefunden ist, müssen wir weiter
mit dem Rätsel leben, warum ein Deutscher mit einem Namen lebte, der in
seinen Anfängen und auch heute schwieriger auszusprechen und zu buchstabieren
ist als Schmidt, Braun oder andere deutsche Namen. Was die Größe des gegebenen Landes angeht, so ist dies auch von großem Interesse. Kein anderes Land wurde in dieser Weise vergeben, jede andere uns bekannte Referenz nennt als Größe bestimmte Anzahl Hufen. Warum wurde Theoderich vom Bischof Heinrich ein so großes Stück Land gegeben. War da eine bestimmte, bisher nicht bekannte Absicht dabei? Harlan meint, dass diese Größe deshalb so beabsichtigt war, weil möglicherweise sonst eine frühere prussische Kultstätte durch grenzen zerschnitten worden wäre. Dieser Platz könnte Theoderich zum Schutz anvertraut worden sein, eher als das es ein Geschenk der Kirche war. |
The question of the origins of
Theoderich of Potilkow has come up before the year 2001. We find it of some
importance to our quest, in general, to know that the same argument that we
(Harlan Pittelkau, Hans Pettelkau and Kurt Pittelkau) have made for the past
two years was, one hundred years ago argued in print. Although we do not know
who Theoderich was, we know that whatever he was, was of some importance to
the Fleming brothers, one of whom was the Bishop of Ermland and the potentate
of all the lands of the Diocese. Andrew Pittelkau surmised that
Theoderich might well have been the intellectual of the group and perhaps an
engineer rather than a soldier or priest. We do know that he was not a priest
or knight of the Orden or of the church in a position that would require his
oath of celibacy because he had a wife and at least two sons, Johannes and
Tylo. We also know that he was given a large estate, a privilege usually
given only to the most honored among the knights and priestly brotherhood,
and was asked to populate it with settlers. This was a job for a manager not
for a bearer of "shield and spear" as was the case for so many
others who received gifts of land and other 13th century awards of
wealth. Theoderich may have been born in
Kulmerland or Ermland as a Prussian orphan and raised by the sisters at one
of their convents. The Fleming’s of Lübeck had some connection stretching
from their home city through Kulmerland to Old Prussia with the convents of
said places that were supported by their home church. Heinrich Fleming, the
Bishop, had been a Parish Priest, a Pastor of Ermland prior to becoming the
Bishop. Surely he was one who associated himself with the people of the land
rather than the lords in the Deutscher and Orden houses found to the west and
east of Ermland. The possibilities of his finding a Prussian youth to assist
him in his daily parish business must have been a certainty. One might even
think that the boy and the priest might have, over time become emotionally
attached in the same manner as a father might have for a son and visa versa.
To this end, Theoderich would have a self-image as that of a German, not a
heathen Prussi. Another possibility is that Theoderich
traveled as a youth with the Fleming brothers, all knights in their own
right, and not necessarily of the Deutschen Orden. Knights of that time had
squires and attendants of many kinds. None traveled alone because food had to
be found, wood gathered, fire made and a camp built at each days end. Should
Theoderich have been of this party, he may have been picked up anywhere along
their route of travel. He was not a son of any Fleming because his son
Johannes married a daughter of Gerhard Fleming, who was possibly the elder of
the group. Was Theoderich an intellectual companion of the brothers or
perhaps someone who they grew up with but was not of the makings of a warrior? The following article is of some
historic significance to Ermland, Prussia and the Pettelkau – Pittelkau
people. The argument is a good one and tends to be quite convincing, but we
still do not know from where or whom Theoderich came. Until that piece of the
puzzle is solved, we family must take some comfort in knowing that in the
beginning the name was spelled in a way that was even more difficult to
pronounce properly than it is now, and the real puzzle is in finding out why
a good German would want a name like this one when he could have had Schmidt,
Braun, or some other real German name! As for the argument about the land measurement by its extreme bounds, we too find this topic of great interest because no other land was doled out in this way. Every other reference to land measurement is in a specific number of "hufen". Why would the Bishop of Ermland give Theoderich a parcel of land that was so large in comparison to all others? Was there some hidden intent that has never been discovered by anyone since the original giving? Harlan thinks that there is a very simple answer to this debate about the bounds. The limits set by the boundary places are the limits of the gemarkung Potilkow and the reduction in the size of the place for any reason would detract from the meaning of it as a holy place to both Prussian and Christian. Theoderich received the gemarkung and all that was within its bounds to include the sacrificial place for worship of the heathen Prussi. This place Potilkow was given into the care of Dietrich for a far greater purpose than as a reward for some rendered service to the church. |
Victor Röhrich:
Die Kolonisation des Ermlandes
ZGAE Bd. 13 (1901)
(Note: ZGAE is a Magazine or
newspaper.)
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Seite 474……. "In dem Hauptprivileg für Tiedmannsdorf und
Vettersdorf vom 12. Juni 1296 wird, wie wir uns erinnern, das Gut Pettelkau
(granica illius de pokilkow) erwähnt. Eine Urkunde vom 8. Mai nennt uns als
dessen Inhaber einen Theoderich (Dietrich) von Pötlickow 4). Die Besitzung
grenzte (errichtet...) ...hatte. Sie verblieb im Besitz des Kollegiatstiftes,
auch als dieses unter dem 30.Oktober nach Glottau und später (1347) endgültig
nach Guttstadt verlegt wurde……..." ------------ 1) Ermländische Zeitschrift VI, 210. 221;
VII, 191,192; XI, 323; X, 104. 2) 1088, 78,03 ha. 3) Vergleiche Ser. rer. Warm. I, 412
Anmerkung 122 und Ermländische Zeitschrift XI, 322 und folgende 4) Codex Warmiensis I, Nr. 101 |
Page 474……."In the main document that describes the
Privilege of Tiedmannsdorf and Vettersdorf, dated 12 June 1296, is stated as
we remember, that which mentions the property Pettelkau (granica illius de
pokilkow) and its cousin villages. A document from 8 May tells us that its
owner is a Theoderich (Dietrich) of Poetlickow 4). The possessions borders
were established. At a later date it fell to the possession of the religious
establishment. Also, on 30 October, after Glottau and (1347), it was finally
possessed by the Guttstadt……. …….." ------------ 1) Ermländische Zeitschrift VI, 210.
221; VII, 191,192; XI, 323; X, 104. 2) 1088, 78,03 ha. 3) Vergleiche Ser. rer. Warm. I, 412
Anmerkung 122 und Ermländische Zeitschrift XI, 322 und folgende 4) Codex Warmiensis I, Nr. 101 |
Seite 475......."was aus beiden Dokumenten deutlich hervorgeht,
im Süden an das Besitztum des Preußen Trumpe und reichte im Norden, wie uns
eine Urkunde aus dem Jahre 1311 verrät, bis an die curia Knorre (Knorrwald)
und das Gut Velow (Fehlau). 1) Sie ist also das heutige Bauerndorf
Pettelkau, dessen Gemarkung vom linken Ufer der Passarge nach Westen zum
Braunsberger Stadtwalde (neustädtisches Moor) und zur Bischdorfer Forst
zieht. Man hat Theoderich von Potilkow für einen Angehörigen des alten
Preußenvolkes gehalten und Potilkow als preußischen Personennamen genommen.
Das ist nicht der Fall. Potilkow ist vielmehr der Name des altpreußischen
Feldes, das der Deutsche Theoderich von Bischof Heinrich I. vor dem 12.
September 1296 zur Besiedelung erhielt, und das ihm dann, wie wir das gleiche
in ungezählten Fällen nachweisen können, den Beinamen Theoderich von Potilkow
gab. 2) Wohl noch Theoderich selbst hat auf
seinem Grund und Boden das Dorf Pottelkow angesetzt, das zum 4. April 1311
erwähnt wird. Aber schon seine Söhne Johannes und Tylo von Potilkow
veräußerten vermutlich das väterliche Erbe und ließen sich in Frauenburg
nieder, wo wir beide gegen Ende des Jahres 1320 als Bürger und den älteren
Johannes als gemahl einer Tochter des Schultheißen Gerhard Fleming finden. 3)Ein Menschenalter später gehört
Pettelkau dem Kollegiatstift zu Guttstadt, ohne daß wir in Erfahrung zu
bringen vermögen, wie es zu diesem Besitze ge- .... (kommen ist ?)
|
Page 475……. "which follows clearly from both
documents, in the south to the property of the Prussian Trumpe and to the
north, as a document tells us from the year 1311, "to the curia of the
Knorre (Knorrwald) and the property Velow" (Fehlau). 1) It is thus today's farm village
Pettelkau, whose named area extends from the left bank of the Passarge River
and further to the west to the Braunsberger city forest (moorland) and then
extends to the Bischdorfer forest. One might regard Theoderich of Potilkow as
a member of the old Prussian people and understand that Potilkow is a
Prussian family name. This is not the case. Potilkow, is rather, the name of
the old-Prussian land that the German Theoderich received from bishop
Heinrich I before 12 September 1296 for settling, and who then, as we can
prove the same in uncounted cases like it, took the surname Potilkow and
became Theoderich of Potilkow. 2) In time, Theoderich created the
village Pottelkow, which is mentioned on 4 April 1311 for its reason of
creation. But by that date his sons Johannes and Tylo of Potilkow had
probably already sold their paternal inheriting rights and established
themselves in Frauenburg where we find both toward the end of the year 1320
as citizens. At that time the older Johannes was then the husband of a
daughter of the Schultheißen Gerhard Fleming. 3) A generation belongs to Pettelkau and
the religious establishement, later to Guttstadt, without which we would not
be able to get to know it, like it to this possession ge -.... (come is?) ------------- 1) Cod. warm. I No. 159 2) Ermlaendi Magazine IX, 14, presents
an argument. If Potilkow was an old-Prussian family name, then it would not
have the sense to call its carrier Theoderich v o n Potilkow (ille de
pokilkow, Thedodericus de poetlickow); he would have to be called simply
Theoderich Potilkow. Could there be a Nikolaus Trumpe or Johannes Trumpe? No,
under no circumstance could there be a Nikolaus de Trumepe u.s.w. In
addition, Theodorich of Pettelkau is
mentioned together with the Prussian Trumpe and Schroyte the two times where
he appears in the record books. The latter are mentioned as Prussian, but
Theodorich is not! While now the others are called expressly Prussian,
Theoderich does not have this epithet. Finally, might Gerhard Fleming whose
brother is the bishop and who is the founder of Frauenburg give his daughter
to a son of Prussia? 3) Codex Warmiensis I, No. 159. 205.
Viz. above S 376 …….." Note: Schultheißen (Gerhard Fleming) is the mayor and senior elder of the city. Like the Chairman of the Board! |
Seite 476…….."langte. Allem Anscheine nach hatten
Ermlands Bischöfe des Gut von Dietrichs Nachkommen erworben und dabei
das alte Privileg, das jetzt nicht mehr vorhanden ist, kassiert, weil es
fortan ohne Bedeutung war. Bischof Hermann von Praga (Prag) schenkte dann
vermutlich die Begüterung mit ihren Äckern, Wäldern, Weiden und Wiesen,
überhaupt mit allen ihren Pertinenzien und jeglichem Nutzen zu vollem Rechte
samt der Oberhoheit und der weltlichen Gerichtbarkeit, der großen wie der
kleinen, dem Kollegium der Kanoniker, 1), das er auf den Rat und mit
Zustimmung seines Domkapitels am 17. Juni 1341 bei und an der Kirche zu
Allerheiligen in der Nähe von Braunsberg, wahrscheinlich in Pettelkau selbst,
2) errichtet hatte. Sie verblieb im Besitz des Kollegiatstiftes, auch als
dieses unter dem 30.Oktober nach Glottau und später (1347) endgültig nach
Guttstadt verlegt wurde. --------- 1) villa Petlekau, que ad idem Collegium
cum agris, siluis, pascuis et pratis et omnibus suis pertinenciis pleno jure
et dominio et omni jurisdictione temporali maiori et minori omnique utilitate
hactenus pertinuit. Cod. Warmia. III Nr. 59. 2) Collegium Canonicorum quod prius erat
apud Ecclesiam et in Ecclesia Omnium Sactorum prope Brunsberch, heißt es in
der Urkunde des Bischofs Hermann vom 30. Oktober 1343 (Cod. II. Nr. 30). Nach
einer anderen nachricht vom 25.4. 1342 (Cod. II Nr. 15) lag die Capella
omnium Sanctorum vor der Stadt Braunsberg foris Civitatem Brunsberg. Die
Ausdrücke foris civitatem Brunsberg und prope Brunsberch veranlassen Wölky
und Bender (Scr. rer. Warm. I, 257 Anmerkung und Ermländische Zeitschrift V,
285,286) die genannte Kapelle oder Kirche auf dem Areal der Neustadt
Braunsberg zu suchen und die verlegung des Stiftes nach Glottau mit der
Gründung der Neustadt durch Bischof Hermann in Zusammenhang zu bringen. Dem steht die Überlieferung entgegen,
die noch zu Anfang des 17. Jahrhunderts im Guttstädter Kollegiatsstift
selbst, wo man es doch eigentlich wissen mußte, lebendig war, wonach
Pettelkau der erste Sitz desselben gewesen ist (Scr. rer. Warm. I, 257). Und
es läßt sich auch sonst für diese Überlieferung mach gewichtiger Grund
anführeen. Zunächst spricht das prope bzw. Foris Brunsberg durchaus nicht
gegen Pettelkau, da dessen Feldmark mit der feldmark der Altstadt grenzt und
man von ihm wohl nicht sagen kann, daß es bei oder vor Braunsberg liege. Sodann
spricht für Pettelkau der Umstand, daß es aller Wahrscheinlichkeit nach dem Stifte seit dessen Gründung gehört hat und daß diesem, als es 1343 nach Glottau verlegt wurde, Schalmey, die Mutterkirche von Pettelkau, annektiert wird. Schließlich macht die Kirche in Pettelkau, die zu den allerältesten im Ermlande gehört und sehr gut in das zweite Viertel des 14. Jahrhunderts hinabreichen kann, in ihrer eigenartigen Form und Bauweise - hat man doch mittelalterliche Wandmalereien in ihr." |
Page 476.... ."langte. After the Bishop of Ermland
had acquired the property of Dietrich from his descendants and had taken the
old privilege, which is no longer available because it is now without
meaning, Bishop Hermann of Prague probably then gave the rich estate with its
fields, forests, pastures and meadows, together with its resolute purpose and
any use of its unlimited rights including sovereignty and court jurisdiction
of both the large and small courts, the Bishops colleagues and more probably
the canon law attorney, 1), which he, on the advice and with the agreement of
the cathedral staff on 17 June 1341 with and at the church in the proximity
of Braunsberg, probably at Pettelkau itself, 2) had established their right.
The estate remained in the possession of the religious establishment after
the Glottau of 30 October and later (1347) and became final after the
transfer to the Guttstadt. --------- 1) “Indeed, the estate
Pettelkau and the body of the priesthood, together with the countryman of the
field and flat pastures, fat swine and the great number of plants growing in
the meadows, are combined to belong to one person. The most favored one
swears an oath according to the cannons and has the lawful right, though
temporary, to do what is possible for the whole, and to administer justice of
all kinds to those who threaten or menace the people and that which belongs
to the place in general.” 2) “The body of the priesthood,
according to cannon law, before an assembly of the people in a place near
Brunsberch”, it is called in the document of bishop Hermann on 30 October
1343 (Cod. IITH No. 30). After another message of 25.4. says that the Capella
was appropriate for the year 1342 (Cod. II No. 15) “all of the priests from
the city of Braunsberg for the inhabitants of the city of Brunsberg”; The
expression of the citizens of Brunsberg and of the place near Brunsberch
occasioned Wölky and Bender (Scr. more rer. Warmia. I, 257 note and Ermlaendi
Magazine V to bring to 285,286) to visit the chapel or church mentioned in
the area of the new city Braunsberg and to look for the transfer of the
establishment after Glottau in connection with the creation of the new city
by Bishop Hermann. The excessive size of the estate still
aroused debate at the beginning of the 17th century in the Guttstaedter
religious establishment, where one had to nevertheless actually know it still
existed, according to which Pettelkau was the first seat of the same
(Scr.rer. warm. I, 257). And, another otherwise weighty reason can be adduced for this
excessive quantity of make-believe. First the space or places of Brunsberg do
not speak at all against Pettelkau, since its field Marks meet with the field
Marks of the old part of town borders and one cannot say of it (probably)
that it is situated with or before Braunsberg. Then the circumstance speaks for Pettelkau, that it, in all probability, has been a religious institution since its establishment, and that when it was shifted in 1343 after Glottau to Schalmey, that church became the mother church of Pettelkau. Finally, the church at Pettelkau was the oldest and best in all of Ermland into the second quarter of the 14th Century and is rich in its strange form and building method that includes medieval wall paintings in it. |
© 2001 Harlan Richard Pittelkau and Hans Pettelkau